Search
  • Leon Bosma

IJsjes op het aanrecht

Afgelopen zomer besefte ik ineens hoe mijn puberdochter vrijwel elke Product Owner en Scrum Master een waardevolle les kan leren.



Iedereen met een flinke tuin en kinderen kent het volgende fenomeen. Zaterdagmiddag en het lijstje met must-do’s in en om het huis is lang, té lang. In de woonkamer zit een potentiële hulp, volledig ondergedompeld in televisie en smartphone.


“Schat, wil jij even voor papa het gras maaien?”

- “…”

“Of je even het gras wilt maaien?”

- “Geen zin…”

“Er zit een ijsje voor je in.”

- “Oké dan, straks…”


Een uur later op de bank nog steeds geen beweging, de belofte van het potentiële ijsje lijkt weinig uit te maken.

Product Owner Matthijs heeft een prima werkend team tot zijn beschikking. Elke sprint wordt er werkende software opgeleverd en Matthijs kan prima uitleggen wat deze software mogelijk zou kunnen maken voor de organisatie. Helaas lukt het maar heel moeizaam om de software daadwerkelijk in gebruik te geven.


De gebruikers hebben telkens nieuwe, aanvullende wensen die ze graag gerealiseerd willen zien voordat ze de nieuwe oplossing willen gaan gebruiken. Dus elke Sprint Review leidt tot een nieuwe sprint, maar niet tot in productie name. Vele sprints later bij de gebruikers nog steeds geen beweging, de belofte van de potentiële waarde van de software lijkt weinig uit te maken.

Scrum Master Tanja zit helemaal in de flow. Haar team draait mooie sprints, de backlogs zijn op orde, de events verlopen soepel en elke sprint wordt iets opgeleverd. De ene keer wat meer dan de andere keer, maar over het algemeen lijkt iedereen tevreden. Helaas lukt het maar heel moeizaam om het team structureel te laten verbeteren.


Zo stelden het team onlangs voor om de regressietests voortaan geautomatiseerd te doen. Het enige dat nodig zou zijn, is de beschikking over een eigen server, bij voorkeur direct onder het bureau van het team. Maar de organisatiestandaarden schrijven voor dat servers altijd worden gedeeld en lokale machines worden door Infra hoe dan ook niet ondersteund. Maandenlang komt de afdeling Infra niet in beweging, de belofte van de potentiële verbetering voor het team lijkt weinig uit te maken.

Op een zaterdagmiddag zoals vele andere besloot ik het eens anders te proberen. Ik zou mijn dochter geen ijsje beloven, maar het haar meteen geven, nog voor het grasmaaien.


“Schat, wil jij even voor papa het gras maaien?”

- “…”

“Of je even het gras wilt maaien?”

- “Geen zin…”

“Er zit een ijsje voor je in.”

- “Oké dan, straks…”

“Nee, deze keer doen we het anders, lief.”


Een vragende blik vanaf de bank, terwijl ik de vrieskast openmaak. Met een ijsje in de hand loop ik naar het aanrecht.


“Dit is het ijsje dat je krijgt voor het grasmaaien. Ik leg het alvast hier neer. Je mag het pakken zodra het gras is gemaaid.”


Onmiddellijke beweging van de bank naar het schuurtje was het gevolg, werkelijke en zichtbare waarde blijkt veel meer uit te maken, zeker als het begint te smelten.


De tip aan Matthijs en Tanja is dus; leg het ijsje op het aanrecht. De worsteling die zij hebben, is dat ze moeten werken met de belofte van waarde of verbetering. Ze kunnen die waarde of verbetering vaak (nog) niet laten zien of voelen. Als ze kunnen wijzen naar een smeltend ijsje is dat veel effectiever dan nog meer woorden geven aan het ijsje dat misschien straks uit de vrieskast komt.


Zo zou Matthijs op zoek kunnen gaan naar desnoods één gebruiker die al wel vast wil gaan werken met de nieuwe software. Zodra deze medewerker sneller, beter, effectiever werkt dat de anderen, zal de rest snel volgen. Tanja zou naar de Mediamarkt kunnen gaan om een servertje te kopen, dan maar geen ondersteuning. Zodra de eerste geautomatiseerde tests zijn geweest en vele uren of zelfs dagen werk besparen in het team, zal druk ontstaan op de organisatiestandaarden.


Je zou het chantage kunnen noemen; waarde-chantage. Maar het is o zo effectief, en was het daar niet om begonnen?


En geen zorgen; het ijsje van mijn dochter ging terug de vrieskast in zodra de grasmaaier liep zodat haar beloning niet kon smelten terwijl ze aan het werk was.

0 views

Contact

Reactorweg 301

3542 AD Utrecht

​​

Tel: 06 3409 9944 - Sylvia van Immerseel

info@agileright.nl

www.agileright.nl

  • AR LinkedIn
  • Black YouTube Icon

© 2020 Agile Right B.V.