Search
  • Leon Bosma

Een extra klinker kopen

Updated: Mar 23

Het overgrote deel van de Nederlanders woont in een straat. Het merendeel van die straten heeft een wegdek van klinkers. Daarvoor is een simpele reden. In Nederland is ruimte beperkt en daarom liggen pijpen en kabels vaak onder de bestrating.



Deze ruimtebesparing heeft één groot nadeel. Telkens als een nieuwe pijp of kabel moet worden gelegd, telkens als een reparatie of vervanging nodig is, moet de straat worden opgebroken. Vandaar de klinkers. Ze zijn relatief eenvoudig te verwijderen en terug te leggen. In ieder geval een stuk eenvoudiger dan het opbreken van asfalt en naderhand opnieuw asfalteren.


Als op maandagochtend vroeg de gele wagens met heren in oranje hesjes de straat inrijden, is al vlot duidelijk wat er staat te gebeuren. Nadat de kruiwagens zijn uitgeladen, gaan al snel de eerste stenen van hand tot hand en even later is de straat veranderd in een zandvlakte.


Een korte vraag aan de voorman leert dat er glasvezel zal worden aangelegd, een deel van de riolering zal worden vervangen en een oude gasleiding wordt vernieuwd. Verwachte werktijd? Ongeveer een week.


Een week van groeiende ergernis. Elke avond een paar straten verderop parkeren en daarna waden door zand en langs stapels stenen om bij de eigen voordeur te komen. Slalommend rond plassen en diepe gaten. Elke ochtend dezelfde survivalroute terug en inclusief een kleine speurtocht omdat de auto telkens ergens anders moet staan. En bovendien televisie, internet en telefoon die niet of nauwelijks werken, het plassen bij steeds weer andere buren en de kou in huis. Een week lang.


De aannemer is overigens ook niet heel erg gelukkig. De straat is weliswaar in één keer leeg en opengelegd, dus daar geen tegenvallers. Maar de kabels en pijpen liggen niet waar ze volgens de kaart moeten zijn en er moet dus een paar keer opnieuw worden gegraven. De rioolpijp breekt bij verwijdering in stukken en moet deels met de hand worden opgeruimd. En dan is de aanlevering van haspels met glasvezel ook nog later dan verwacht. Kortom, uitloop aan alle kanten en dus moet de afronding over het weekend worden heen getild.

Als extra bonus komen de buurtbewoners ook nog vragen of de straat voor het weekend kan worden bestraat, het zou immers maar een week duren. Alsof hij zin heeft in nog meer extra werk en vertraging.


Uiteindelijk wordt op maandagmiddag de laatste steen teruggelegd en heeft het werk acht dagen geduurd, een dag meer werk dan gedacht en ruim 50% meer doorlooptijd dan gehoopt. Hoewel alles weer werkt op maandagavond, gas, riool en alle kabelvoorzieningen, en iedereen die avond weer voor zijn eigen deur kan parkeren, is geen van de buurtbewoners echt blij. En de aannemer en zijn medewerkers kennen weliswaar het klappen van de zweep; soms lopen klussen uit en mensen hebben altijd iets te klagen, maar leuk is anders. Had dat nou niet anders gekund?


Stel de aannemer zou als volgt te werk zijn gegaan;

- maandag; straat open, rioolpijp lokaliseren en eruit, straat dicht.

- dinsdag; straat open, nieuwe rioolpijp erin, straat dicht. Riolering opleveren voor gebruik.

- woensdag; straat open, kabel lokaliseren en verwijderen, straat dicht.

- donderdag; straat open, glasvezel te laat, dus niets kunnen doen, straat dicht.

- vrijdag; straat open, glasvezel plaatsen, straat dicht. Kabel opleveren voor gebruik.

- zaterdag; niets.

- zondag; niets.

- maandag; straat open, gasleiding lokaliseren en verwijderen, straat dicht.

- dinsdag; straat open, nieuwe gasleiding plaatsen, straat dicht. Gas opleveren voor gebruik.


'Niet heel erg efficiënt', zal de aannemer zeggen; de straat moet meerdere keren open en dicht, elke klus wordt apart gedaan en het duurt zelfs nog langer dan bij de oorspronkelijke tegengevallen planning.


'Wel heel erg fijn', zullen de buurtbewoners zeggen; slechts twee dagen en een nacht zonder riolering, twee avonden geen televisie en internet en één ochtend koud douchen in plaats van anderhalve week van alles niets. En bovendien, elke avond voor de eigen deur parkeren.


Nu is op elke metafoor iets af te dingen, maar tegelijk voelen we allemaal dat het gek is om anderhalve week in een bouwput te leven. Zeker als dat niet nodig is. En al die focus op efficiëntie bij de aannemer is ook wat raar als je bedenkt dat ze exact hetzelfde vanaf morgen op een andere plek gaan doen.


Kortom, als je iets maakt of een dienst levert, denk dan eens wat meer vanuit de buurtbewoner en niet vanuit de stratenmaker, ook als dat betekent dat je een klinkertje meer door je handen moet laten gaan.

0 views

Contact

Reactorweg 301

3542 AD Utrecht

​​

Tel: 06 3409 9944 - Sylvia van Immerseel

info@agileright.nl

www.agileright.nl

  • AR LinkedIn
  • Black YouTube Icon

© 2020 Agile Right B.V.